Zmiana zachowania dziecka nie powinna nam się kojarzyć z terrorem czy dyscypliną, która ma postać przymusu. Ważne jest abyśmy nauczyli się wprowadzać w życie dziecka samodyscyplinę, choć nie jest to łatwe i czasem upłynie dużo czasu nim nasz malec nauczy się przewidywać konsekwencje swoich zachowań , najpierw pomyśli , a potem zrobi. Często przyczyną niewłaściwych zachowań dzieci jest poczucie bezradności wynikające np. z niezaspokojonych potrzeb, a co za tym idzie frustracji, którą dziecko przeżywa. 

 

ZASADA 1- DAWAJ DOBRY PRZYKŁAD.

 

Dziecko to świetny obserwator , co wykorzystuje w procesie uczenia się naśladuje swoje otoczenie, nie  tylko rówieśników, ale także rodziców, nauczycieli, rodzeństwo. To, w jakim środowisku dziecko przebywa jest bardzo ważne dla nauki jego zachowań. Malec patrząc na drugą osobę widzi i zapamiętuje , jak ktoś radzi sobie np. z gniewem, jak wyraża radość. Im częściej dziecko widzi dane zachowanie tym większe prawdopodobieństwo , że może ono u niego wystąpić w podobnej sytuacji. Powinniśmy pamiętać , że rodzicielstwo często jest związane z koniecznością zmiany niektórych naszych zachowań. Jeśli chcemy być wzorem dla dzieci , ważne jest , aby też umieć powiedzieć np. „przepraszam, że krzyczałam. Miałam dzisiaj ciężki dzień w pracy”. Bardzo istotnym jest, abyśmy uczyli nasze pociechy przepraszania i jeśli my to będziemy robić , a one obserwować to nauczą się , że każdy może popełnić błąd, ale też tego, że można go naprawić przez szczere słowo przepraszam

 

ZASADA 2-MOBILIZUJ DO ZDOBYWANIA UMIEJETNOŚCI

 

Starajmy się zauważać i doceniać to, co nasze dzieci osiągają , jakie robią postępy. Jeśli dziecko będzie pochwalone  , to jest duża szansa , że zauważy , iż dobre zachowanie nie jest trudne, a poza tym zwracanie uwagi na osiągnięcia i podkreślanie ich jest podstawą tworzenia u dzieci pewności siebie , a to z kolei pomaga w opanowaniu umiejętności samokontrolujących.

 

ZASADA 3- WYZNACZ GRANICE

 

Nie bójmy się wyznaczać granic. Granica nie musi być ograniczeniem, które blokuje indywidualność dziecka. Pamiętajmy, że dopóki my nie będziemy znać własnych granic , nie jesteśmy wstanie wyznaczyć granic dziecku.

 

ZASADA 4- UCZ DOBRYCH MANIER

 

To, czego nauczymy dziecko w pierwszych latach jego życia może tylko procentować przez całe jego życie. Już dwulatka można nauczyć słów „dziękuję”, „proszę”, czekania na swoją kolej. Każde miejsce :sklep , samochód, restauracja , samolot jest dobre i można znaleźć sposobność do uczenia dzieci właściwych zachowań.

CDN….

 

Iwona Michalak-Jędrzejczak

Psycholog, psychoterapeuta

www.empatia.konin.pl

Pracownia Psychoterapii i Psychoedukacji „Empatia” w Koninie

 

Opracowano na podstawie książki „Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi” Kate  Kelly